Steponas Darius i Stasys Girėnas

 

 

dyrektor Rafał Skowron

Zespół Szkół i Placówek Oświatowych w Myśliborzu od 2003 roku(wtedy jeszcze jako Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych nr 3) nosi imię bohaterskich lotników litewskich, Steponasa Dariusa i Stasysa Girėnasa.

Kim byli?

Dlaczego uważani są za bohaterów?

Jaki związek mają z Myśliborzem?

Czym stał się ich przelot?

Na te i inne pytania znajdziesz odpowiedź poniżej.

Zapraszam serdecznie do zapoznania się z naszymi patronami.

Rafał Skowron

dyrektor

Steponas Darius

Steponas Darius

Steponas Darius

Zdjęcie wykonane w latach 20 XX wieku. Źródło: https://sparnas.eik.lt/
Steponas Darius i jego koledzy na manewrach

Steponas Darius i jego koledzy na manewrach

Zdjęcie wykonane prawdopodobnie w latach 1923–1924. Obecnie fotrografia znajduje się w Narodowym Muzeum Sztuki im. M. K. Čiurlionisa źródło: epaveldas.lt
Steponas Darius

Steponas Darius

Steponas Daraszius (Juceviczius-Juczius) urodził się 8 stycznia 1896 roku w Rubiszkach (gm. Kwiedamapow. Taurogi) na Litwie. Po stracie ojca w 1905 roku jego matka ponownie wyszła za mąż, a w 1907 roku cała rodzina wyemigrowała do Chicago, gdzie Steponas ukończył szkołę średnią i rozpoczął studia inżynieryjne. W 1917 roku zaciągnął się do armii amerykańskiej i brał udział w walkach we Francji, gdzie został ranny i odznaczony za odwagę. Po wojnie wrócił do USA, a następnie zgłosił się do litewskiego oddziału ochotniczego, który planował wesprzeć obronę niepodległej Litwy. Ostatecznie latem 1920 roku udało mu się dołączyć do armii litewskiej.

Po zakończeniu walk obronnych Darius wstąpił do szkoły oficerskiej, którą ukończył w 1921 roku. Jego pasja do lotnictwa doprowadziła go do akademii lotniczej w Kownie, gdzie w 1923 roku uzyskał stopień porucznika i został przydzielony do eskadr lotniczych. Propagował konstruowanie litewskich samolotów ANBO i DOBI, a także planowano jego dalsze szkolenie w Anglii.

Poza służbą wojskową angażował się w rozwój litewskiego sportu, zwłaszcza koszykówki kobiet. Wydał opracowania dotyczące zasad różnych dyscyplin, uprawiał boks i piłkę nożną, a nawet był kapitanem drużyny narodowej w meczu z Łotwą. Działał z typowo żmudzkim uporem. We wszystkich poczynaniach był konsekwentny i wytrwały. Z jego inicjatywy w 1925 roku powstał pierwszy stadion na Litwie, a dwa lata później założył Aeroklub Litewski.

Darius wierzył, że Litwa musi rozwijać się wszechstronnie, nie ograniczając się jedynie do kluczowych sektorów. W licznych wystąpieniach podkreślał potrzebę budowy instytucji naukowych, kulturalnych i sportowych, aby państwo stało się silnym graczem na arenie międzynarodowej. Jego bezkompromisowe podejście i zaangażowanie w walki o Kłajpedę przysporzyły mu wrogów wśród starszych oficerów, ale zyskał poparcie młodszej kadry, dzięki swojej otwartości i wpływom wyniesionym ze Stanów Zjednoczonych.

Steponas Darius 1927

Steponas Darius

1927 Litewskie Muzeum Lotnictwa źródło: 15min.lt

Wiosną 1927 roku Steponas Darius wyjechał do Stanów Zjednoczonych, pozostawiając w kraju żonę Jaunutę Szkemaite (ur. w 1905 r. w Warszawie, ślub wzięli w roku 1924, a w roku 1925 urodziła się córka Nijola), którą poznał organizując podstawy i przepisy do rozwoju kobiecej koszykówki.

Na pytanie o datę powrotu do Litwy odpowiedział:

„Do Litwy już wkrótce... przylecę”.

"Do Litwy już wkrótcę...przylecę"

Czy już wtedy nosił się z zamiarem przelotu nad Atlantykiem?

 W USA pracował w lotnictwie cywilnym, zdobywał najwyższe uprawnienia pilotażu i nawiązywał kontakty z wieloma lotnikami, w tym z jednym z braci Wrightów. Założył pierwszy w Ameryce Aeroklub Litewski, co było ważnym krokiem w integracji litewskiej społeczności lotniczej.

Jego pobyt w USA przedłużał się, dlatego poprosił o zwolnienie z czynnej służby w litewskiej armii i został przeniesiony do rezerwy w stopniu kapitana lotnictwa myśliwskiego. W tym czasie poznał Stasysa Girėnasa, z którym później podjął próbę przelotu przez Atlantyk.

Czy już wtedy planował ten historyczny lot? Możliwe, że inspiracją było entuzjastyczne powitanie Charlesa Lindbergha w Paryżu w maju 1927 roku, które Darius miał okazję obserwować. Jego determinacja i pasja do lotnictwa sprawiły, że zaczął oszczędzać pieniądze na własny lot i przygotowywać się do wielkiego wyzwania.

Steponas Darius i Jaunuta Szkemaite

Steponas Darius z żoną Jaunute Szkemaite

23 września 1924 roku Steponas Dariusz poślubił w małym kościółku Zmartwychwstania Pańskiego swoją narzeczoną Jaunutė Škėmaitė. Ze wspomnień córki S. Dariusa: "Pewnej niedzieli, podczas spaceru po Wzgórzu Witolda, gdy zbliżyli się do huśtawki, oboje postanowili się pohuśtać. Kołysali się w "łódkach" nie w pozycji siedzącej, ale stojącej. Darius przytulił matkę mocno i wysoko. To było przerażające, ale nie okazywał żadnego strachu. Po wyjściu z "łodzi" zadowolony Darius poklepał matkę po ramieniu, mówiąc: "Jesteś dzielna, możesz zostać moją żoną". (Darius i Girėnas. Nijolė Dariūtė Maštarienė. 1990)

Stasys Girėnas

Po śmierci rodziców wyemigrował do USA, gdzie podejmował różne prace – od drukarza po taksówkarza. Podczas I wojny światowej zdobył doświadczenie jako mechanik lotniczy w amerykańskiej armii, co zainspirowało go do nauki pilotażu.

W Stanach Zjednoczonych rozwijał karierę w lotnictwie cywilnym. W 1924 roku założył prywatną szkołę pilotażu i w 1927 roku uzyskał licencję pilota pasażerskiego, a później także towarowego. Znany był z organizowania pokazów lotniczych i zawodów, często popisując się wymagającymi lotami akrobatycznymi. Mimo kilku wypadków, z determinacją kontynuował swoją działalność, zdobywając coraz nowocześniejsze samoloty.

Girėnas był człowiekiem skromnym i uczciwym, który zarabiał na kolejne maszyny wyłącznie swoją ciężką pracą. W 1927 roku poznał Dariusa i szybko zbliżyli się ze względu na wspólne zainteresowania. W 1932 roku podjęli decyzję o wspólnym przelocie przez Atlantyk, co miało być największym wyzwaniem ich kariery.

Stasys Girėnas

Stasys Girėnas

Girskis czy Girėnas?

Ród Girskis

Ród Girskis, z którego pochodził Stasys Girėnas, miał własny herb Łabędź z Abdankiem. Jego nazwisko przeszło kilka transformacji – pierwotnie brzmiało Girskis, ale w czasie pobytu w Stanach Zjednoczonych używał także formy Girćius, Girch, a ostatecznie Girėnas.

Stasys Girėnas, urodzony  4 października 1893 w Witagołach na Litwie, miał zupełnie inne doświadczenia życiowe niż Steponas Darius. Pochodził z wielodzietnej rodziny chłopskiej i od młodości zmagał się z trudnościami.

 Choć ich rodzinne ziemie dzieliło zaledwie 30 kilometrów, nigdy nie mieli okazji spotkać się na Litwie. Dotarcie do Rubiszek, typowego śródpolnego zaścianka, bywało wyzwaniem, podczas gdy Wytogała to już całkiem spora wieś. Przy drodze prowadzącej do Upyny znajduje się niewielki cmentarz, na którym spoczywają członkowie rodu Girskisów – w tym także symboliczne groby tych, którzy zmarli za oceanem. Przy wejściu na teren rozległej, starannie utrzymanej posiadłości stoi obelisk z pamiątkową tablicą z 1968 roku

Muzeum Stasysa Girenasa

Muzeum Stasysa Girenasa

W miejscu gdzie urodził się Stasys utworzone zostało muzuem poświęcone jego pamięci fotografię wykonała Vaiva Šegždienė - Październik 2024 źródło: Google Maps
miejsce urodzenia Stasysa Girenasa

Miejsce urodzenia Stasysa Girenasa

fotografię wykonał Jonas pavarde - Czerwiec 2022, źródło: Google Maps
miejsce urodzenia Stasysa Girenasa

Miejsce urodzenia Stasysa Girenasa

fotografię wykonała Laura Gob - Sierpień 2021, źródło: Google Maps

Ciekawostka dotycząca nazwisk naszych patronów.

C

Ciekawostka

Poniżej możecie dowiedzieć się o tym jak zmieniały się nazwiska naszych lotników litewskich, która wyjaśnia dlaczego w różnych opracowaniach nazywa się ich inaczej(w zależności czy to źródło angielskojęzyczne, polskie czy litewskie).

Niezwykłe bowiem jest ich pochodzenie. Obaj bowiem pochodzili z ziem rdzennie litewskich… …obaj z rodzin szlacheckich.

Stasys (Stanisław) Girėnas z rodziny o nazwisku GIRSKI h. własnego Łabędź z Abdankiem,

Steponas (Stefan) Darius z rodziny o nazwisku JUCEWICZ h. Juńczyk lub Leliwa, przydomku DOROSZ.

 

Tomasz Lenczewski

Na podstawie: Nijole Dariute-Mastariene, Darius ir Girėnas, Wilno 1991, oprac. © Andrzej Kostrzewski (Kraków), Strona internetowa Tomasza Lenczewskiego

Brat Stasysa Jonas (Jan) nosił właściwe nazwisko z litewską końcówką- Girskis. Drugi z braci Petras (Piotr) używał zlituanizowanego nazwiska Girėnas, które przyjął także Stasys, choć pierwotnie używał inną zlituanizowaną formę – Girćius, a w czasie pobytu w Stanach Zjednoczonych, gdzie służył w armii amerykańskiej w czasie I wojny światowej, nawet angielską formę: Girch.

u

Herb rodziny Girski

sprawdź

Łabędź z Abdankiem

Łabędź z Abdankiem

Podobne, choć jeszcze bardziej skomplikowane, były językowe przekształcenia Steponasa Dariusa. Kiedyś brzmiało ono Jucewicz-Dorosz. Ojciec Steponasa Jonas Romualdas (Jan Romuald) używał zlituanizowaną formę Jucius. Był leśniczym w Retowie, w dobrach Ks. Bohdana Ogińskiego. Ożeniony w roku 1887 z Augustą Vaišviliene (Weszwił?), Litwinką, jak i on sam, miał czwórkę dzieci, podpisujących się również „Jucius” z wyjątkiem Steponasa, który nazwisko swoje utworzył od przydomku „Dorosz”. Pełne zlituanizowane nazwisko brzmiało zatem: Jučevicius-Darašius, w skrócie: Jucius-Darius. I ten przydomek stał się ostatecznie jego nazwiskiem.

Przygotowania do lotu

15 lipca 1933, z nowojorskiego lotniska Floyd Bennet wystartował samolot Bellanca CH-300 Peacemaker, noszący nazwę własną Lituanica. Różnił się nieco od seryjnych egzemplarzy, ale i zadanie które miał wykonać, nie należało do rutynowych. Pilotujący go litewscy piloci (obywatele amerykańscy), Stephen (Steponas) Darius i Stanley (Stasys) Girenas, zamierzali przelecieć – bez lądowania – z Nowego Jorku do Kowna. Od sławnego transatlantyckiego przelotu Charle-sa Lindbergha upłynęło już, co prawda, sześć lat, ale loty długodystansowe nadal traktowane były jako wyzwanie.

Całe przedsięwzięcie miało wyraźny wydźwięk propagandowy. Niepodległa Litwa, podobnie jak diaspora litewska w USA, potrzebowały bohaterów, ludzi, z których mógłby być dumny tzw. szary obywatel. Nie mniej ważny był wydźwięk międzynarodowy – przypomnienie Ameryce i Europie o małym państwie, leżącym gdzieś na wschodzie. Nieprzypadkowy był więc wybór daty startu. 15 lipca – to dla Polaków rocznica bitwy po Grunwaldem. Litwini również ją obchodzą, przy czym dla nich batalia stoczona pod Żargilisem, była największym triumfem narodowego oręża w dziejach, a Witolda (Vytautasa, brata Jagiełły) Wielkiego przedstawiano jako ojca litewskiej państwowości. Poza tym, 16 lipca, w Chicago miała być otwarta wystawa Stulecie Postępu, więc obaj piloci chcieli, by jej uczestnicy mieli pretekst do rozmów o Litwie.

Przerwany Lot Lituanici

Skrzydlata Polska 2/2007

Darius i Girenas

Darius i Girenas

Vytautas the Great War Museum

Steponas Darius i Stasys Girėnas  przygotowywali się do historycznego przelotu przez Atlantyk. Ich celem było nie tylko pokonanie ogromnego dystansu, ale także podkreślenie litewskiej tożsamości narodowej i udowodnienie, że Litwa może rywalizować z największymi potęgami lotniczymi świata.

W ramach przygotowań:

  • Zakupili samolot Bellanca CH-300 Pacemaker, który nazwali Lituanica. Maszyna została dostosowana do dalekich lotów, a jej konstrukcja była wzmacniana, aby sprostać trudnym warunkom atmosferycznym.

  • Zbierali fundusze na lot, organizując wydarzenia i pozyskując wsparcie od litewskiej społeczności emigracyjnej.

  • Doskonalili swoje umiejętności pilotażu, zdobywając doświadczenie w lotnictwie cywilnym i nawiązując kontakty z ekspertami, w tym z jednym z braci Wrightów.

  • Planowali trasę lotu, uwzględniając warunki pogodowe i możliwości techniczne samolotu. Lecieli bez radia, aby zabrać więcej paliwa.

  • Przygotowali się mentalnie i fizycznie, wiedząc, że lot będzie wymagał ogromnej wytrzymałości i koncentracji

Darius i Girėnas przez cały rok intensywnie przygotowywali się do swojego historycznego lotu, zdobywając brakujące fundusze i pracując nad samolotem. Wspólny cel przyspieszył realizację marzenia – kupili za 3.200 dolarów mocno wyeksploatowany Bellanca CH-300 Pacemaker, który wymagał gruntownego remontu. Mimo wszystkich ulepszeń pozostawał wolną maszyną o ograniczonym pułapie, co uniemożliwiało im omijanie chmur i burz.

Samolot został ostatecznie wyposażony w nowy silnik Wright 365 HP, dzięki wsparciu społeczności litewskiej w USA, która w ostatniej chwili przekazała na ten cel 8.456 dolarów.

20 stycznia 1933 fabryczny samolot dotarł do zakładów E.M. Baird, gdzie miano go poddać przeróbkom, zgodnie z – wykonanym pod nadzorem obu pilotów – projektem R. Hofmana.

Ponieważ samolot był bardzo poważnie przeciążony dodatkowym paliwem, co stwarzało podczas startu zagrożenie dla opon i całego podwozia, piloci świadomie zrezygnowali z montażu radia (według niektórych publikacji zadecydowała o tym głównie szczupłość budżetu: z 8456 dolarów, jakie pozostały po zakupie samolotu, 8143 pochłonęła przebudowa), spadochronów i tratwy ratunkowej.

Pomimo tych ograniczeń samolot osiągał prędkość 200 km/godz. i ważył 3.668 kg z pełnym ładunkiem.

Dwie bratnie dusze oraz dwa portfele – skromne, ale dwa – to dużo dla urzeczywistnienia kosztownego i ryzykownego przedsięwzięcia.

Zenon Nowopolski

Reportaże z przeszłości

odezwa Dariusa i Girenasa

odezwa Dariusa i Girenasa o wsparcie finansowe w przygotowaniach do lotu

źródło: epaveldas.lt
odezwa Dariusa i Girenasa

odezwa Dariusa i Girenasa o wsparcie finansowe w przygotowaniach do lotu

źródło: epaveldas.lt
Steponas Darius and Stasys Girėnas in Chicago, 1932.

Steponas Darius and Stasys Girėnas in Chicago, 1932.

1932 - Vytautas the Great War Museum
„Lituanica” w pobliżu hangaru lotniska Floyd-Bennet

„Lituanica” w pobliżu hangaru lotniska Floyd-Bennet

1933 Litewskie Muzeum Lotnictwa źródło: epaveldas.lt
S. Darius i S. Girėnas przy samolocie Bellanca

S. Darius i S. Girėnas przy samolocie Bellanca

1933 Litewskie Muzeum Lotnictwa
PILOCI TRANSATLANTYCCY  W POBLIŻU JEGO SAMOLOTU „LITUANICA”

PILOCI TRANSATLANTYCCY W POBLIŻU JEGO SAMOLOTU „LITUANICA”

1933 Muzeum Krajoznawcze w Alytusie źródło: epaveldas.lt
Darius i Girenas przy samolocie Bellanca

Darius i Girėnas obok Bellanca CH-300 Pacemacer

1933-05-14 Narodowe Muzeum Sztuki im. M.K. Čiurlionisa

Samolot Lituanica był kluczowym elementem historycznego przelotu Steponasa Dariusa i Stasysa Girėnasa przez Atlantyk w 1933 roku. Była to maszyna typu Bellanca CH-300 Pacemaker, dostosowana do dalekich lotów.

Cechy samolotu:

  • Typ: Bellanca CH-300 Pacemaker

  • Silnik: Wright Whirlwind J-6

  • Zasięg: Około 7000 km

  • Modyfikacje: Usunięcie radia, spadochronów i tratwy ratunkowej  na rzecz większej ilości paliwa, remont generalny i wymiana silnika na nowy Wrgiht Whirlwind J-6

  • Cel: Przelot z Nowego Jorku do Kowna

Piloci Steponas Darius i Stasys Girėnas obok Bellanca CH-300 Pacemacer, później ulepszony i nazwany „Lituanica”

Darius i Girėnas obok Bellanca CH-300 Pacemacer

Kazys Lukšys 1932 Litewskie Muzeum Narodowe
model samolotu Bellanca CH-300 Pacemaker

model samolotu Bellanca CH-300 Pacemaker

wydane przez DoraWings

Start i lot

Planowany przelot z Nowego Jorku do Kowna miał być jednym z najdłuższych w historii lotnictwa, z dystansem ok. 7.186 km. Początkowo myśleli o locie powrotnym, ale brak wsparcia ze strony litewskiego rządu sprawił, że zdecydowali się na przelot tylko w jedną stronę. Przed odlotem sporządzili swoją symboliczną odezwę „Do Młodej Litwy”, w której podkreślili patriotyczną misję wyprawy i wiarę w przyszłość litewskiego narodu. Ich lot stał się jednym z najważniejszych wydarzeń w historii litewskiego lotnictwa.

Darius i Girenas tuż przed odlotem

Darius i Girenas tuż przed odlotem

1933- Litewskie Muzeum Lotnictwa

Polecimy do Litwy! Naród litewski oczekuje od swoich synów także śmielszych czynów. Koniecznym jest, żeby i jej synowie włączyli się do wspólnego dzieła – badań mało jeszczcze znanych prądów powietrznych nad Atlantykiem Północnym, a także zbadania nowych sposobów i niedawno wynalezionych urządzeń do nawigacji powietrznej – w celu ich zastosowania do powszechnego użytku. Żyjemy w czasach, kiedy czynione są wysiłki wykorzystania podniebnych przestworzy dla potrzeb ludzkości. Uważamy więc za nasz obowiązek spełnienie tych zadań w imieniu narodu litewskiego.

Młoda Litwo! Tobą natchnieni postaramy się wykonać podjęte zadanie. A powodzenie nasze niech będzie przyjęte dla wzmocnienia ducha w Tobie i wiary w Twoje siły i zdolności. Gdyby jednak Neptun albo potężny władca burz Perkunas i dla nas okazali swą surowość – stanęliby nam na drodze – wtedy Ty, Młoda Litwo, będziesz musiała ponownie zdecydować się i poświęcić swoich synów, podejmując nowy czyn, żeby bogowie – władcy burzliwych mórz i oceanów – byli zadowoleni z Twoich wysiłków oraz stanowczości i nie powołali Ciebie przed Sąd Wielki.

Zwycięstwo „Lituaniki ” niech wzmocni ducha młodych synów Litwy i natchnie ich do nowych czynów. Lot ten poświęcamy Młodej Litwie „

Steponas Darius i Stasys Girenas

Odezwa „Do Młodej Litwy” była symbolicznym przesłaniem Steponasa Dariusa i Stasysa Girėnasa przed ich historycznym lotem przez Atlantyk. W dokumencie podkreślili swoje patriotyczne motywacje i wiarę w przyszłość Litwy jako niezależnego i silnego państwa.

Choć pełna treść odezwy nie jest łatwo dostępna, jej główne przesłanie koncentrowało się na:

  • Podkreśleniu narodowej dumy i znaczenia ich lotu dla Litwy.

  • Zachęcie do rozwoju kraju we wszystkich dziedzinach, nie tylko wojskowych, ale także naukowych, kulturalnych i gospodarczych.

  • Apelu do młodego pokolenia, aby nie bało się podejmować ambitnych wyzwań i dążyć do wielkich celów.

Ich lot miał być nie tylko wyczynem technicznym, ale także symbolem determinacji i odwagi litewskiego narodu.

Steponas Darius i Stasys Girėnas chcieli rozsławić Litwę, podejmując próbę przelotu przez Atlantyk na pokładzie Lituaniki. Ich lot był porównywany wobec innych rekordowych wyczynów, takich jak przelot Charlesa Lindbergha czy polskich lotników Skarżyńskiego i Markiewicza.

Wystartowali o 6:24, 15 lipca 1933 roku z Nowego Jorku, zmagając się z trudnym startem i niekorzystnymi warunkami pogodowymi.

Ich start z ciężkim ładunkiem  jest oceniany jako jeden z najtrudniejszych wyczynów w lotnictwie. Długość pasa startowego wykorzystali do ostatniego metra. (…)Powinni byli zmniejszyć zapas paliwa, ale nie zrobili tego.

Newark Evening News

Znawcy uznali to za najbardziej ryzykowny i odważny start w historii lotów transatlantyckich

New York American

Ich start można zaliczyć do kategorii wyczynu pokazowego, jakiego nie oglądano dotychczas na płytach lotnisk. Kapitan Darius jest żołnierzem szczęścia.

Sunday Daily Mirror

Według planu lotu, przygotowanego przez obu Litwinów, odległość między Nowym Jorkiem a Kownem wynosiła 7186 km. Zakładali oni, że po starcie z Nowego Jorku pokonają trasę nad Nową Funlandią, na wysokości Londynu przetną Anglię i w rejonie Amsterdamu znajdą się nad kontynentem europejskim. Następnie zamierzali kierować się ku Świnoujściu i dalej wziąć kurs na Królewiec, a stamtąd do Kowna. Zaplanowano również trasę awaryjną, zakładającą przelot nad Szkocją i Morzem Północnym, tak, by brzeg kontynentu osiągnąć w rejonie Kilonii, skąd zamierzano przyjąć kurs na Królewiec i dalej na Kowno. Kalkulacja czasu zakładała, że w średnich warunkach pogodowych pokonanie zaplanowanego dystansu pochłonie 40 godzin. Samolot w zbiornikach miał paliwo na 44 godziny lotu, a więc piloci dysponowali marginesem zasięgu wynoszącym około 700 km.

Lituanica nad Nowym Jorkiem. (Foto: © Creative Commons)

Przelatując nad Atlantykiem, napotkali burzę, która zmusiła ich do zmiany trasy. Ostatni raz Lituanica była widziana nad Stargardem Szczecińskim, po czym rozbiła się 17 lipca 1933 roku około godziny 0:36, 60 km na południowy zachód od Stargardu. Samolot rozbił się, piloci zginęli. W ciągu 37 godzin i 11 minut piloci przelecieli 6411 km w linii prostej, osiągając drugi wynik na świecie pod względem długości lotu bez międzylądowania na trasie transatlantyckiej i czwarty pod względem czasu spędzonego w powietrzu. Szczątki samolotu i ciała pilotów znalazła nad ranem przypadkowa dziewczyna zbierająca jagody.  W Kownie 25 tysięcy ludzi czekało na lotnisku na triumfalny przylot Dariusa i Girenasa. Gdy w końcu ogłoszono informację o tragedii pod Myśliborzem w mieście zapanowała żałoba. Wiele osób nie dowierzało, że dwóch tak znakomitych pilotów mogło zwyczajnie zginąć w wypadku.  Ich tragiczna śmierć wywołała międzynarodowe zainteresowanie.

Międzynarodowy hufiec bohaterów powiększył się wczoraj o dwóch przedstawicieli nielicznego narodu litewskiego

Śmierć prawie u celu

Kurier Wileński

Śmierć dwóch lotników litewskich, którzy po szczęśliwym przelocie nad Atlantykiem, spadli kolo Szczecina, wywołała duże poruszenie w prasie polskiej. Gazety polskie wyraziły Litwie głębokie współczucie. Biorąc pod uwagę fakt, że od dziesięciu lat zerwane są stosunki dyplomatyczne między Litwą a Polską, te wyrazy współczucia nabierają szczególnego znaczenia…

L'Action Francaise

Śmierć lotników litewskich wydaje mi się szczególnie dziwna i bolesna. Jeżeli dać wiarę prasie, to nie sposób zrozumieć tego misterium śmierci.

Charles Lindbergh

…wyruszyli do lotu 15 lipca o świcie, o tej samej porze dnia, kiedy nasz najwspanialszy książę Witold w roku 1410 budził i ustawiał w szyki bojowe swoje pułki pod Żalgirisem do walki ze śmiertelnym wrogiem Litwy – Zakonem Krzyżackim…

Margutis

Litewskim lotnikom

Byle jaka była życia wartość,
niezmierzona bohaterstwa cena:
polecieli przez szerokie, otwarte
całe niebo Darius i Girenas.
Nie powiedzą przenigdy nikomu
jaki lot był, jakie w im przygody…
Tylko przez sen, tam, na Litwie, w domu,
Narzeczonej ślicznej, żonie młodej
Szeptać będą w długie noce, mroczne noce
o przelotu ostatecznym wyniku,
o księżycach śmierci, o kolistych wszechmocy
zimne usta bohaterskich lotników.

Poetka Kazimiera Iłłakowiczówna

osobista sekretarka marszałka Józefa Piłsudskiego

Wrak Lituanici i historia trzech fotografii...

wrak Lituanici

wrak Lituanici

17 lipca 1933 - Stefan Lingowski

Autorem zdjęć jest Polak, Stefan Lingowski – pracownik gospodarczy i kierowca właścicielki zamku w pobliskich Renicach. Więcej o historii fotografii i ich autorze w opracowaniu: Historia trzech fotografii i dzieje rodu Lingowskich

wrak Lituanici

wrak Lituanici

17 lipca 1933 - Stefan Lingowski
wrak Lituanici

wrak Lituanici

17 lipca 1933 - Stefan Lingowski

Te zdjęcia obiegły niemal cały świat! Na jednym z nich widać leżące obok szczątków samolotu zwłoki pilota. Nie było podpisów pod zdjęciami, bowiem do niedawna nikt nie znał autora tych historycznych już fotografii. Zenon Nowopolski umieścił te zdjęcia na okładce swej książki „Reportaże z przeszłości”, „Tajemnica lasu pod Myśliborzem” wraz z kilkoma dokumentami, które zdążyłem mu przekazać

Leszek Bończuk

Historia trzech fotografii i dzieje rodu Lingowskich

Przyczyny katastrofy

Przyczyny katastrofy zbadała specjalna komisja litewska, jej prace nie doprowadziły jednak do jednoznacznego ustalenia przyczyn katastrofy, a raport byt ogólnikowy. Stwierdzono w nim, że piloci dysponowali kwalifikacjami, umożliwiającymi wykonanie misji, a samolot byl do niej dobrze przygotowany. W chwili katastrofy silnik pracował, a na pokładzie znajdował się, przewidziany planem lotu, zapas paliwa. W grę mógł wchodzić zatem błąd pilota (którego to wątku, z przyczyn oczywistych, nie chciano rozwijać), warunki pogodowe lub bliżej nie sprecyzowana awaria techniczna.

W prasie światowej pojawiły się spekulacje o możliwym zestrzeleniu Lituaniki przez Niemców, którzy wzięli ją za samolot szpiegowski. Przeszukanie miejsca katastrofy i badanie szczątków nie potwierdziły jednak tej hipotezy.

Skrzydlata Polska 02/2007

Vytautas Żemkalnis twierdził, że katastrofa samolotu Lituanica nie była przypadkowa, lecz wynikiem celowego zestrzelenia przez Niemców, którzy mogli pomylić maszynę z polskim samolotem. Wskazywał na obecność artylerii przeciwlotniczej w pobliżu Barlinka, sugerując, że tam padły pierwsze strzały.

Przez lata pojawiały się liczne spekulacje dotyczące śladów kul w ciałach lotników, ale oficjalne raporty temu zaprzeczały. Litewski rząd nie chciał konfrontacji z Niemcami i unikał ujawniania kontrowersyjnych faktów. Niektórzy świadkowie, w tym inż. Żemkalnis, twierdzili, że skrzydła samolotu nosiły ślady mechanicznych wycięć, które mogły pochodzić od ostrzału. Brak sądowej ekspertyzy dodatkowo podsycał podejrzenia o celowe ukrycie prawdy.

Oficjalne raporty wskazywały na burzę jako główną przyczynę wypadku. Pomimo licznych wątpliwości, oficjalne śledztwa nigdy jednoznacznie nie potwierdziły wersji o zestrzeleniu. Tajemnica lasu pod Soldin pozostaje jednym z najbardziej zagadkowych wydarzeń w historii lotnictwa, a kontrowersje wokół śledztwa dotyczącego katastrofy Lituaniki w 1933 roku budzą wątpliwości do dziś. 

 

Główne kontrowersje:

  • Brak dostępu do miejsca katastrofy – Niemieckie władze przez kilka godzin nie dopuszczały litewskich przedstawicieli do wraku, co wzbudziło podejrzenia o celowe ukrywanie dowodów.

  • Spekulacje o zestrzeleniu – Niektórzy świadkowie twierdzili, że w skrzydłach samolotu znajdowały się ślady mechanicznych wycięć, które mogły pochodzić od ostrzału.

  • Sprzeczne raporty – W 1933 roku komisja badająca sprawę wykluczyła zestrzelenie, ale jej raport nie był przekonujący. W 1964 roku kolejna komisja w Litewskiej SRR potwierdziła wcześniejsze ustalenia, nie wnosząc nowych dowodów.

  • Teorie prasowe – Paryski dziennik „L’Rempart” sugerował, że lotnicy mogli zostać omyłkowo zestrzeleni przez niemieckie karabiny maszynowe, które miały rozkaz strzelania do każdego samolotu pojawiającego się w tym obszarze.

  • Politykahistorię przedstawiono w sposób wygodny najpierw dla reżimu A. Smetony, a później dla rządu Związku Radzieckiego.

Pogrzeb lotników

Zwłoki lotników najpierw na krótko spoczęły w kaplicy w Myśliborzu, po czym zostały przewiezione trzymotorowym samolotem do Królewca, gdzie odbyła się uroczysta ceremonia żałobna. Następnie samolot wyruszył w kierunku Kowna, a w trakcie lotu dołączyło do niego dziewięć litewskich maszyn, tworząc symboliczną asystę powietrzną.

19 lipca po południu na lotnisku w Kownie zgromadził się tłum blisko 50 tysięcy osób, chcących oddać hołd bohaterom. Ich pogrzeb, który odbył się następnego dnia, stał się nie tylko momentem pożegnania, lecz także manifestacją narodową, w której uczestniczyło około 100 tysięcy ludzi.

Pamięć o lotnikach została uczczona także poza granicami Litwy. W skupiskach litewskiej diaspory na całym świecie, a szczególnie w Chicago, gdzie mieszkało wówczas więcej Litwinów niż w czterech największych miastach Republiki Litewskiej (z wyjątkiem Wilna należącego wówczas do Polski), organizowano uroczystości upamiętniające ich wielki wyczyn i tragiczny koniec.

Przyjęcie i pogrzeb szczątków S. Dariusa i S. Girėnasa w Kownie, 1933 r. | Zdjęcie autorstwa Muzeum Wojennego Witolda Wielkiego.
Przyjęcie i pogrzeb szczątków S. Dariusa i S. Girėnasa w Kownie, 1933 r. | Zdjęcie autorstwa Muzeum Wojennego Witolda Wielkiego.

Historia pomnika w Pszczelniku

Pomnik w Pszczelniku jest dla Litwinów szczególnym miejscem. Monument, zbudowany według projektu Vytautasa Landsbergisa – Zamkalnisa, ojca byłego prezydenta Litwy, został odsłonięty w 1936 roku, trzy lata po tragedii. Ma kształt Krzyża Wielkiego Księcia Witolda. Postawiono go w miejscu, w którym w ziemię zarył silnik. Natomiast w miejscu w którym zmarł Steponas Darius(miał jeszcze tyle sił, że po katastrofie wyczołgał się z samolotu) postawiono kapliczkę w stylu ludowym charakterystycznym tylko dla Litwy, nazywanych Kryżastulpis.

Rząd zdopingowany społeczną inicjatywą – był to apel ówczesnego przewodniczącego Aeroklubu Litewskiego prof. Zigmasa Żemaitisa, znanego matematyka – wyasygnował wiąc na ten cel środki państwowe. Wykupiono za nie na 99 lat obszar leśny w kształcie koła o powierzchni 414 metrów kwadratowych. Z tych samych środków zlecono lokalnym przedsiębiorstwom niemieckim z powiatów Landsberg i Soldin postawienie pomnika. Na jego budowę zużyto m.in. 45 ton litewskiego granitu, prawie 9 ton cementu, 1.250 kilogramów ołowiu, 500 kilogramów żelaza oraz 60 wozów żwiru. Betonowa część pomnika umieszczona została w miejscu, w które zarył silnik samolotu. Jego budowę zakończono jesienią 1935 roku, a uroczyste odsłonięcie pomnika odbyło się 17 lipca 1936 roku, w trzecią rocznicę wypadku.

Zenon Nowopolski

Tajemnica lasu pod Myśliborzem

Pomnik usytuowany jest pośrodku terenu w kształcie koła, który władze litewskie wykupiły od władz niemieckich na okres 99 lat.

Pierwsze uroczystości w Polsce odbyły się w 1958 r. Pierwsza tablica w językach polskim i litewskim umieszczona została w 1966 r., a restauracji pomnika dokonano w 1983 r. Nowy granitowy obelisk z informacją o katastrofie w 4 językach i nowe tablice na pomniku wykonano w 1995 r. Obecnie Rada Miejska Myśliborza przekazała to miejsce Litwie na wieczyste użytkowanie. Corocznie w połowie lipca odbywają się w tym miejscu bardzo uroczyste spotkania przedstawicieli władz państwowych Polski i Litwy oraz samorządowych – Myśliborza i Kowna. W 2008 roku w uroczystościach uczestniczyli prezydenci obu państw – Lech Kaczyński i Waldas Adamkus, w 2013 r. uroczystości w Pszczelniku uświetniła pani prezydent Litwy Dalia Grybauskaite, a w 2023r. Andrzej Duda i Gitanas Nausėda.

W 1989 r. sprowadzono z Litwy typową żmudzką chatę drewnianą, w której utworzono muzeum poświęcone historii tragicznego lotu „Lituaniki”. Znajduje się ono niedaleko pomnika.

Pocztówka. Stepas Darius – Stasys Girėnas
Pocztówka. Stepas Darius – Stasys Girėnas Muzeum Krajoznawcze Utena

Pamięci bohaterskich lotników

Steponas Darius i Stasys Girėnas zostali upamiętnieni na wiele sposobów zarówno na Litwie, jak i w Polsce oraz wśród litewskiej diaspory na całym świecie. Ich heroiczny lot i tragiczna śmierć stały się symbolem litewskiego ducha narodowego.

Pomniki i miejsca pamięci

  • Pomnik w Pszczelniku – w miejscu katastrofy, niedaleko Myśliborza, znajduje się pomnik upamiętniający lotników. Teren wokół niego został przekazany Litwie na wieczyste użytkowanie.

  • Muzeum w Pszczelniku – w 1989 roku sprowadzono z Litwy tradycyjną żmudzką chatę drewnianą, w której utworzono muzeum poświęcone historii lotu „Lituaniki”.

  • Pomnik w Kownie – w litewskim Kownie, które było ich docelowym miejscem podróży, znajduje się pomnik ku ich czci.

  • Tablice pamiątkowe – w różnych miejscach na Litwie i w Polsce umieszczono tablice przypominające o ich wyczynie.

Rocznicowe uroczystości

  • Światowy Dzień Jedności Litwinów – 17 lipca, dzień katastrofy, obchodzony jest jako Światowy Dzień Jedności Litwinów.

  • Coroczne uroczystości w Pszczelniku – każdego roku w połowie lipca odbywają się uroczystości upamiętniające lotników, w których uczestniczą przedstawiciele władz Polski i Litwy.

  • Obchody rocznicowe – w 2023 roku, w 90. rocznicę ich śmierci, Litwa i Polska wspólnie uczciły pamięć lotników, a w uroczystościach uczestniczyli prezydenci obu państw.

Inne formy upamiętnienia

  • Banknoty i monety – ich podobizny znalazły się na litewskich banknotach i monetach.

  • Medal Dariusa i Girėnasa – ustanowiony w 1993 roku jako wyróżnienie dla osób zasłużonych dla litewskiego lotnictwa.

  • Nazwy ulic i szkół – ich imiona noszą szkoły, ronda i ulice na Litwie, oraz w Myśliborzu

  • Bieg sztafetowy „Soldin – Kaunas” – organizowany przez litewskich biegaczy, którzy pokonują dystans, jaki zabrakło lotnikom do celu ich podróży.

Ich historia pozostaje żywa w pamięci Litwinów i jest symbolem odwagi, determinacji oraz narodowej jedności.

Reportaż

Koniec?

„W ubiegłym roku, kiedy obchodziliśmy okrągłą 90. rocznicę bohaterskiego przelotu nad Atlantykiem uświetnioną obecnością prezydentów Polski i Litwy, doszło do podpisania umowy o partnerskiej współpracy między szkołami w Warenie i Myśliborzu. I pamiętam taki wzruszający moment, kiedy młodzież z Polski i Litwy spotkała się właśnie tu, pod pomnikiem litewskich lotników w Pszczelniku. I razem z nimi wspólnie utworzyliśmy taki krąg, trzymając się za ręce i próbowaliśmy zwerbalizować esencję istoty tego przesłania, a które przekazali nam współczesnym Steponas Darius i Stasys Girėnas. Komunikowaliśmy się w języku angielskim i udało się nam wspólnie zredagować i sprowadzić nasze refleksje do trzech podstawowych prawd. Oto one.

Po pierwsze: nie bój się marzyć. Twoje marzenia są częścią ciebie i to dzięki nim zmieniamy świat. Broń ich zatem i walcz o nie.

I po drugie: przekraczaj granice własnych słabości, granice własnego charakteru. Kiedy czegoś się bardzo pragnie, bardzo się w coś wierzy, niemożliwe nie istnieje.

I wreszcie po trzecie: na tej niełatwej, ale pięknej drodze do przekraczania granic własnej słabości w dążeniu do realizacji własnych marzeń spróbuj znaleźć bliską tobie osobę, przyjaciela, partnera — kogoś, kto będzie cię w tych marzeniach wspierał, a ty będziesz mógł czy mogła odwdzięczyć się jej czy jemu, dokładnie tym samym.

Szanowni Państwo, te uniwersalne, żywe zasady, tworzą w rzeczy samej taki dezyderat na każde czasy. Dlatego też właśnie mówimy, że lot Dariusa i Girėnasa wciąż trwa, zaś oni nadal lecą. My Myśliborzanie mamy co roku to samo życzenie. Mianowicie, aby wszyscy przedstawicie narodu litewskiego i polskiego czuli się tu u nas, po prostu jak w domu!”

Piotr Sobolewski

Burmistrz Myśliborza

...lot Dariusa i Girėnasa wciąż trwa, zaś oni nadal lecą...

Konkurs wiedzy o patronach

Co roku, na przełomie maja i czerwca świętujemy rocznicę nadania imienia Steponasa Dariusa i Stasysa Girenasa naszej szkole. Zawsze ważnym elementem obchodów jest konkurs wiedzy o patronach. W 2024 roku wprowadziliśmy nową formułę konkursu – internetowego quizu na platformie Kahoot!. W 2025 roku po raz pierwszy udział w konkursie weźmie każdy uczeń, a nie jak do tej pory reprezentanci klas. Konkurs podzielony jest na dwa etapy.

W pierwszym uczniowie zdobywają punkty na poczet klasy, które później przeliczamy do rankingu klas.

W drugim grono najlepszych wyłonionych w pierwszym etapie rywalizuje o indywidualne zwycięstwo.

Powyższy artykuł jest głównym źródłem wiedzy o patronach i tylko na jego podstawie układane są pytania konkursowe. Aby ułatwić Wam przygotowania do konkursu, zamieszczam poniżej listę przykładowych 30 pytań do samodzielnego rozwiązania, które na pewno są w puli pytań konkursowych. 

Powodzenia!

u

Pytania konkursowe

Pytania 1-10
  1. W którym roku odbył się lot Dariusa i Girenasa?
  2. Jak nazywał się samolot, którym lecieli Darius i Girėnas?
  3. Skąd wystartowali litewscy lotnicy?
  4. Jaki dystans mieli pokonać bez międzylądowania?
  5. Gdzie rozbił się samolot Lituanica?
  6. Jakie było główne przesłanie ich lotu?
  7. Jakie były przypuszczalne przyczyny katastrofy?
  8. Ilu ludzi zgromadziło się na lotnisku w Kownie, aby oddać hołd lotnikom?
  9. Jaką rocznicę ich lotu obchodzono w 2024 roku?
  10. Jaki nominał miał banknot litewski z ich wizerunkiem?
Pytania 11-20
  1. Jaką nazwę nosi bieg sztafetowy organizowany na ich cześć?
  2. Kto był starszy – Darius czy Girėnas?
  3. Jaką funkcję pełni obecnie teren katastrofy w Pszczelniku?
  4. Jaką odznakę ustanowiono w 1993 roku na ich cześć?
  5. Jaki typ samolotu stanowił eskortę ich powrotu na Litwę?
  6. Jakie było pierwotne przeznaczenie samolotu Lituanica?
  7. Jak nazywał się pierwszy litewski samolot?
  8. Jaki rekord udało się pobić lotnikom podczas ich podróży?
  9. Jaki symbol często wiąże się z pamięcią o Dariusie i Girėnasie?
  10. Jaka była główna techniczna trudność ich lotu?
Pytania 21-30
  1. Kiedy ustanowiono Światowy Dzień Jedności Litwinów?
  2. Co było ostatnim potwierdzonym sygnałem od lotników?
  3. Które miasto jest uznawane za centrum litewskiej diaspory w USA?
  4. Jakie miasto było ich planowanym celem podróży?
  5. Jakiego producenta był samolot Lituanica?
  6. Jak nazywał się kraj, na którego terenie znajdowało się miejsce katastrofy w 1933 roku?
  7. Jakiej narodowości byli lotnicy przed emigracją?
  8. Jakie miasto było miejscem największych uroczystości żałobnych?
  9. Ile samolotów eskortowało ich powrót na Litwę?
  10. Jak nazywał się amerykański lotnik, który inspirował Dariusa i Girėnasa?